м. Київ, вул. Омеляна Пріцака, 4 +38 (044) 494 07 47
+38 (067) 306 34 98
Замовити прорахунок
28.07.2016

Скільки коштують ілюзії для народу? Або як бачити колір очима клієнта.

01

Починаємо цикл статей про колір. Про один з ключових аспектів у рекламній поліграфії. Відразу скажу, що як маркетолог, я сильно недооцінив важливість і складність обраного напрямку. Будемо вчитися і розбиратися разом. Нам потрібно усвідомити, чим є колір, щоб потім це «усвідомлення» застосувати на практиці в маркетингу.

Колір як відчуття, яке формується в мозку спостерігача, набагато ближче до смакових відчуттів, ніж до таких понять, як довжина, вага, швидкість. Останні можна легко виміряти, але як виміряти ступінь смаку торта ?? Так ось, з кольором схожа ситуація, сам по собі, ізольовано, він не існує.

Те, що побачить конкретна людина, залежить від 3 компонентів: фізичних властивостей джерела світла, фізичних властивостей предмета, який ми розглядаємо і психофізіологічних особливостей спостерігача. Розглянемо кожен з цих факторів.

Фізичні властивості світла

Говорячи про фізичні властивості світла, потрібно виділити два параметри – спектральний склад і інтенсивність випромінювання. Спробуємо описати ці речі простою мовою і в тій їх частині, яка корисна нам. Ще в 1666 році молодий Ісаак Ньютон за допомогою призми розділив сонячне світло і побачив його спектральний склад: червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій і фіолетовий кольори. Пізніше, були відкриті невидимі людському оку кольори. Наприклад, в 1800 році Гершель відкрив колір, який знаходиться в спектрі «нижче червоного» – «інфрачервоний» … Різні кольори мають різну довжину хвиль, наприклад, – ультрафіолетовий – 300 – 400 нм (нанометрів), а інфрачервоний – 700 – 1100 нм. Тому вони по-різному нами сприймаються, по-різному впливають на живі організми.

newton_02

Геній свого часу Ісаак Ньютон. Він точно знав більше, ніж доступно простому смертному.

Інший параметр, про який нам потрібно знати – це інтенсивність світла. Взагалі то, в даному контексті це трохи «перебільшений» показник, його застосовують замість більш доречних в тому чи іншому випадку «світлового потоку», «сили світла», «яскравості» і так далі. Про інтенсивність світла кажуть, коли необхідно показати, у скільки разів вона менше або більше від світла конкретного джерела – світлодіодної лампи, Сонця …

І найважливіше, що нам тут потрібно знати, це факт, що різні тіла мають різну інтенсивність випромінювання тих чи інших ділянок спектра. Енергія розподіляється по-різному. Наприклад, класична лампа накалювання має більш жовте світло, ніж сонячне, а воскова свічка – ніж сама лампа накалювання. Ще більші відмінності мають трубки з газом, який світиться під дією електричних розрядів. Це явище широко використовується в зовнішній рекламі, наприклад, для створення великих світових букв. Газорозрядні лампи з натрієм – дадуть жовтий колір, з неоном – червоний, з ртуттю – білий (біліше сонячного).

Фізичні властивості предмета, який ми розглядаємо

Задамо самі собі дилетанське питання: чому джерело світла умовно один – Сонце, а предмети відображаються різними кольорами ??? Будь-який 7-класник нам відповість, що цими предметами світло частково поглинається, частково заломлюється і відбивається. Цікаво, що тут важливі і оптичні властивості самого матеріалу і колір світлового пучка, що падає на предмет. Зелена трава поглинає весь спектр сонячного світла, крім зеленого. Останній відбивається. Чорне зоране поле поглинає весь спектр сонячних променів, тому то воно і чорне. Якщо весь спектр сонячного світла відбивається, предмет буде білим. З іншого боку, якщо посвітити світлом синього спектра на чорне поле, він поглине, а білий альбомний аркуш стане синім … Наш світ воістину цікавий, тому що є матеріали, які поглинають світлову енергію одного спектра, і самі продовжують світити іншим кольором. Рубін поглинає синій колір, а світить червоним. Це прекрасне явища називається люмінесценцією.

twins_04Костюми близнюків відображають весь спектр сонячного світла, тоді как костюм “обраного” з точністю до навпаки.

Маркетологи повинні, хоча б поверхово, знати про властивості матеріалів, поглинання, заломлювання і відображання кольору. Причому не тільки тих матеріалів, з яких складається рекламна продукція, а знати і про особливості середовища. Наприклад, сніг може зіпсувати маркетингову кампанію, якщо в «кабінеті» вона планувалася і оцінювалася на зеленому тлі. Якщо рекламна продукція буде мати світлі відтінки, вона зіллється з білосніжним фоном, та ще й буде сліпити клієнтів, відображаючи все падаюче сонячне світло.

Психофізіологічні особливості спостерігача

Психофізіологічні особливості спостерігача мають ключове значення в тому, який колір він буде спостерігати (уїдливо нагадаю колегам-маркетологам, що спостерігач – це наш клієнт) І, якщо з фізикою «мертвих» тіл все більш менш зрозуміло, то розібратися, що коїться в голові людини , – задачка складніша. Тим більше, що всі люди індивідууми.

Почнемо з того, що в нашому оці є два типи світлочутливих клітин: чутливіші палички і менш чутливі колбочки. Палички забезпечують бачення в поганому освітленні, але сприймають тільки чорно-білі відтінки. А колбочки працюють тільки при гарному освітленні, але саме вони дають нам бонус у вигляді колірного сприйняття світла. Причому, світло з різною довжиною хвилі сприймають різні типи колбочок. Так, в сітківці присутні три їх типи, пікові чутливості, які припадають на синій, зелений і червоний ділянки спектру.

Аби не заглиблюватися в анатомію, зауважимо, що не у всіх ця будова ідентична. В результаті певних мутацій серед жінок є тетрахромати – люди з додатковим набором кольорочутливих колб. Такі жінки бачать до 99 млн. відтінків кольорів, коли середній показник – всього 1 млн. Яскрава представниця такої мутації – художниця Кончетта Антико. У своїх картинах вона намагається донести «інше» бачення цього світу. Цікаво, що її дочка народилася теж з аномалією – вона дальтонік. Як ми знаємо, такі люди не здатні бачити один або кілька звичних для нас кольорів.

agent-smith_03

Так «бачить» світ агент Сміт.

antiko_05

Кончетта Антіко намагається показати нам, як бачить світ вона

Також сприйняття кольору оком залежить від віку і фізичного стану. Будь-який механізм має властивість зношуватися і деформуватися під впливом середовища.

Далі, коли «око-відеокамера» зафіксував зображення, його потрібно ще передати в головний процесор – головний мозок і там обробити. На цей процес впливає маса чинників, які умовно можна об’єднати в три групи: фізіологічні, психологічні та соціально-культурні. Вік, стать, загальний стан організму, емоційний стан … Але найбільше вражає, що саме культура і соціум можуть визначати те, що бачить людина. Так само як досвід, освіта, виховання, традиції, релігія, навіть мова. Наприклад, якщо у слов’ян синій і блакитний кольори стоять окремо, то в германських мовах такого поділу немає. За гіпотезою Сепіра-Уорфа індійці племені навахо і люди англомовних культур бачать кольори по-різному через мовні відмінностей. У індійців синій і зелений кольори позначаються одним словом, а для двох окремих відтінків чорного існують окремі назви. Ескімоси ж мають в своїй мові близько десяти назв для кольору снігу.

Красная или синяя

Червона чи синя?? Обирати тобі.

Таким чином, ми повинні засвоїти, що сприйняття кольору – дуже складний процес для розуміння. Залежить він від 3 складових: фізичних властивостей джерела світла, фізичних властивостей об’єкта, що спостерігається і психофізіологічних особливостей спостерігача.

Так-так, шановні колеги маркетологи, ми повинні розбиратися в цих «фізиках-біологіях». Крім того, що це цікава і корисна для загального розвитку тема, вона розширить наше розуміння того, що бачить клієнт. Таке «знання-сила» відкриє очі на ряд помилок у використанні кольору в маркетингу, додасть нам додаткових козирів у рукавах при проведенні маркетингових кампаній. Тим більше, що це тільки перша, вступна, стаття даної рубрики. Далі ми розглянемо більш конкретні теми, доберемося до всякої смакоти, типу оптичних ілюзій і колірних аномалій. Підписуєтеся на поновлення, щоб не пропустити наступні статті про колір.

Автор статті
Копірайтер
Копирайтер

Майстер друкарського слова в РПК "Юнівест". Людина, яка все піддає сумніву, потім сумнівається в своїх сумнівах і робить як сказав керівник.

Підписуйтесь на оновлення
І залишайтеся завжди в курсі подій!