23.08.2016

Веселка емоцій або психологія сприйняття кольору в рекламі

  • Psychological tricks

Sorry, this entry is only available in Ukrainian and Russian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the default language of this site. You may click one of the links to switch the site language to another available language.

Всім адептам маркетингу цікаво, чому половина рекламного бюджету завжди потрапляє «в молоко». Одна з причин – колір. Нерозуміння психології кольору в рекламі і невірний вибір кольорової гами для рекламної кампанії цілком можуть нівелювати хороший рекламний текст або якісний продукт / послугу. Зворотний бік медалі – вдала палітра цілком може «витягнути» рекламу.

Колір в рекламі і його вплив визначає маса психофізіологічних чинників – від статі і віку до релігійної та культурної приналежності. На цьому ми коротко зупинилися в попередній статті за кольором. Тому звернемо увагу на самі факти, як психологія кольорів в рекламі формує реакцію клієнтів.

Червоний колір

Цей колір привертає увагу, налаштовує діяти рішуче, жорстко. Казино часто оформлені в червоний, щоб наївний азартний клієнт рішуче просаджував свої гроші з упевненістю, що ось-ось – і пощастить. Також згадуємо логотип «Red Bull», де два агресивних червоних бика натякають нам про ті сили, які в нас з’являються після випитого напою. Це колір почуттів, бурхливих емоцій, колір любові і пристрасті.

Значення червоного кольору в рекламі не однозначно:

  • він може змусити звернути увагу на товар, зафіксувати свій погляд на ньому деякий час, за що його так люблять маркетологи;
  • червоний також асоціюється з небезпекою, кров’ю і гнівом.

Тому переборщувати з червоними тонами не варто, все повинно бути в міру. Заборонні знаки на дорогах – червоні. Можливо, саме тому червоні заголовки реклами у дороги притягують так багато уваги до себе, підвищуючи при цьому шанс виникнення аварійної ситуації.

Знову посилаючись на першу статтю про колір, згадаємо про вплив культурних відмінностей. У Китайській Народній Республіці червоний уособлює доброту і удачу, в Індії – життя, в країнах СНД – боротьбу, а найбільш «пристрасним» цей колір здасться американцям.

Garnet_850x400

Оранжевий

Теж енергія, теж сила, бадьорість і оптимізм, але все це більш стримано і гармонійно, ніж у випадку з червоним. Без властивої червоному агресії. Оранжевий колір викликає асоціації стиглості, урожайності, вигоди і прибутковості. Цей колір дає приплив життєвих сил, здоров’я, енергії для творчості.

Виходячи з усієї гами емоцій, логічно, що найбільш підходяще використання оранжевого кольору в рекламі медикаментів, товарів для дітей, освітніх установ. На думку відразу приходять кольори каналу Nickelodeon і напою «Fanta» (привіт, дитинство). Але цьому бадьорому дитячому оптимізму не вистачає серйозності і зрілості. Тому, якщо ви хочете формувати імідж самої солідності і строгості, то з оранжевим варто бути обережніше.

Orange_850x400

Жовтий колір

Сприйняття цього кольору в рекламі не так однозначно, як у випадку з червоним. Справа в тому, що величезну роль тут грають відтінки жовтого. Наприклад, кислотно-жовтий колір збуджує і дратує. А колір яєчного жовтка, навпаки врівноважує, знижує напругу. Окремо стоїть і «золотий жовтий». Великий привіт нашим меркантильним предкам, які наділили цей відтінок асоціаціями з бажанням золота, з ворожнечею і багатством.

Жовтий, як і червоний, «вміє» привернути увагу. Відразу пригадуються цінники товарів, кращі товарні пропозиції, різного роду обмежувальні знаки, шлагбауми. Якщо червоний «кричить» про щось, то жовтий швидше «просить» і «вказує». Червоний – «це критично», жовтий – «це хоч і не критично, але дуже важливо, і може стати критичним найближчим часом».

Як приклад, кольори світлофора, які змінюються або порівняння кольорів таксі (жовтий) і авто швидкої допомоги (червоний) – не запізнитися на бізнес-зустріч дуже важливо, але не так критично,  так як вчасно потрапити в лікарню при серцевому нападі. Особливості цього кольору застосовують аудиторські компанії, рекламні / маркетингові агентства, «голдовий» варіант – ювелірні магазини, «кислотний» – «хайтек»-компанії, (Nikon, Білайн, Goldex, Ernst & Young).

Lemon_850x400

Зелений

Який колір краще використовувати для реклами медикаментів, харчування і т.п.? Колір весни, природи, життя. Він заспокоює, розслаблює і зцілює. У США та Індії цей колір символізує надію, у КНР – розкішне життя. Цілком логічно, що охорона здоров’я, екологія, фармацевтика, ветеринарія, ресторанний бізнес, фастфуди – це найактуальніші сфери для використання зеленого.

В цілому, цей колір універсальний, але потрібно бути обережніше, щоб надто не заколисати свого клієнта. З прикладами тут теж все дуже просто: GreenPeace, Ecovillage, Starbucks, GreenDay і так далі.

Gooseberry_850x400

Блакитний

Якщо ми говоримо про привабливі кольори для реклами, то блакитний колір гармонійно доповнює зелений там, де потрібно показати життя, мир, спокій, доброту. Блакитний колір – це любов. Але якщо червоний – любов пристрасна з еротичним підтекстом, то блакитний – це піднесена спорідненість душ. Це гармонія, цілісність, оптимізм. Якщо оранжевий – це бадьорий, завзято-дитячий оптимізм, то тут оптимізм глибший, серйозний, умиротворений.

В Америці цей колір символізує віру, в КНР – траур, в Індії – правдивість. Сфери його застосування схожі з зеленим, разом вони прекрасно вписуються в сферу екології та медицини. Також маємо масу прикладів зі сфери IT та високих технологій – Twitter, Skype, Windows 10.

Blueberry_850x400

Синій колір

Якщо ви ще не вирішили, які кольори використовувати в рекламі, самий універсальний і оптимальний колір в рекламі – синій. Він здатний заспокоїти і спонукати до дії одночасно, чого не було у всіх попередніх кольорів. Він підштовхне потенційного клієнта звернути увагу на рекламу, але без зайвої настирливості і агресії, як червоний або жовтий. Синій допоможе сконцентруватися і прибере властиві блакитному і зеленому сонливість і надмірну розслабленість. Він підкреслить серйозність ваших намірів, додасть солідності вашому діловому стилю, допоможе переконати ділових партнерів. Facebook, Dell, Ford – ось ці бренди з солідністю синього кольору.

Grapes_850x400

Фіолетовий

Це колір творчих, креативних людей. Він сильно привертає увагу, впливає на психіку, підсвідомість людини. Фіолетовий – таємничий і містичний. З використанням цього кольору в рекламі потрібно бути обережним, з ним дуже легко переборщити. Фіолетового не повинно бути багато, цей колір – родзинка, крапля певного таїнства, загадковості. У невеликих порціях він додасть пікантності, в великих – зіпсує вашу рекламну композицію. Yahoo і Milka з тих фіолетових брендів, які відразу спадають на думку.

Eggplant_850x400

Чорний та білий кольори

Як два антагоніста, ці кольори стоять окремо від всіх інших. Чорний – поглинає все падаюче світло, білий – відображає. Темрява і світло, ніч і день. Чорний колір в західній культурі традиційно символізує зло, траур, скорботу, смерть, нещастя. Відразу пригадуються метафори «чорний день», «чорна п’ятниця», «чорна смуга». Білий колір на Заході – це чистота, мир, спокій. Це «білий голуб», «білий вершник», «біла смуга».

Але не потрібно радіти такій однозначності, Схід кардинально змінює полюси значень цих кольорів. У Китаї і Індії якраз-таки білий колір – це колір трауру і печалі, а також, колір підлості. Чорний в Китаї символізує чесність. Тому, при розробці рекламної кампанії для різних регіонів, можна нарватися на слабкості власних стереотипів. Тим більше, що і на Заході, і в країнах екс-СРСР білий колір іноді асоціюють з негативними явищами (білий прапор – капітуляція, «баба в білому» – нещастя).

Чорно-білі відтінки добре зарекомендували себе в рекламі преміум продукції. Ці два кольори підкреслять статус, вони стильні, ніколи не виходять з моди, суворі і прості для сприйняття. Це багато років доводить маса відомих брендів, наприклад, Mercedes-Benz, Adidas, Chanel. Якщо вам потрібно чітко донести інформацію, сказати конкретно і прямо – вибирайте чорний і білий кольори.

Blackberry_850x400

Тепер ви розумієте, наскільки важлива психологія сприйняття кольору в рекламі. Так, вибрати кольори для рекламної кампанії – це складно. Коли ми маємо справу з поліграфією, зі створенням маленьких візиток, листівок, буклетів або з гігантською широкоформатною продукцією – банерами, білбордами, брендмауерах, в гру вступає ще кілька чинників:

  • Вплив кольору на сприйняття простору. Червоний, оранжевий і фіолетовий кольори наближають об’єкти, а жовтий, зелений і блакитний – віддаляють. Якщо вулиці вузькі, простору мало, це компенсують жовто-зелені стіни. На віддаленому ж будинку брендмауер краще оформити червоним.
  • Вплив кольорів на настрій людини. Великий фіолетовий або червоний банер посеред вулиці точно помітять, але ця поміченим буде пов’язана з дратівливістю. Але фіолетовий флаєр або брошура – це інша справа.

Температурні асоціації. Теплі кольори – жовтий, оранжевий, червоний («гарячий»),  «прохолодні» або «свіжі» – сірий, фіолетовий, холодно блакитний і морозний синій.
Ці нові параметри відкривають безліч варіацій, які можна тасувати і обігравати в рекламі. Ми повернемося до цих варіацій в наступних статтях, коли ближче підійдемо до конкретної продукції. Дякую за увагу, підписуйтесь на наш блог внизу, щоб завжди залишатися з нами і дізнаватися найцікавішу інформацію першими.

Article author
Сергій Роговський
Копірайтер

Майстер друкарського слова в Univest Advertising Production. Людина, яка все піддає сумніву, потім сумнівається в своїх сумнівах і робить як сказав керівник.

Підписуйтесь на оновлення
І залишайтеся завжди в курсі подій!