
Веселка емоцій або психологія сприйняття кольору в рекламі
- Psychological tricks
Всім адептам маркетингу цікаво, чому половина рекламного бюджету завжди потрапляє «в молоко». Одна з причин – колір. Нерозуміння психології кольору в рекламі і невірний вибір кольорової гами для рекламної кампанії цілком можуть нівелювати хороший рекламний текст або якісний продукт / послугу. Зворотний бік медалі – вдала палітра цілком може «витягнути» рекламу.
Колір в рекламі і його вплив визначає маса психофізіологічних чинників – від статі і віку до релігійної та культурної приналежності. На цьому ми коротко зупинилися в попередній статті за кольором. Тому звернемо увагу на самі факти, як психологія кольорів в рекламі формує реакцію клієнтів.
Червоний колір
Цей колір привертає увагу, налаштовує діяти рішуче, жорстко. Казино часто оформлені в червоний, щоб наївний азартний клієнт рішуче просаджував свої гроші з упевненістю, що ось-ось – і пощастить. Також згадуємо логотип «Red Bull», де два агресивних червоних бика натякають нам про ті сили, які в нас з’являються після випитого напою. Це колір почуттів, бурхливих емоцій, колір любові і пристрасті.
Значення червоного кольору в рекламі не однозначно:
- він може змусити звернути увагу на товар, зафіксувати свій погляд на ньому деякий час, за що його так люблять маркетологи;
- червоний також асоціюється з небезпекою, кров’ю і гнівом.
Тому переборщувати з червоними тонами не варто, все повинно бути в міру. Заборонні знаки на дорогах – червоні. Можливо, саме тому червоні заголовки реклами у дороги притягують так багато уваги до себе, підвищуючи при цьому шанс виникнення аварійної ситуації.
Знову посилаючись на першу статтю про колір, згадаємо про вплив культурних відмінностей. У Китайській Народній Республіці червоний уособлює доброту і удачу, в Індії – життя, в країнах СНД – боротьбу, а найбільш «пристрасним» цей колір здасться американцям.
Оранжевий
Теж енергія, теж сила, бадьорість і оптимізм, але все це більш стримано і гармонійно, ніж у випадку з червоним. Без властивої червоному агресії. Оранжевий колір викликає асоціації стиглості, урожайності, вигоди і прибутковості. Цей колір дає приплив життєвих сил, здоров’я, енергії для творчості.
Виходячи з усієї гами емоцій, логічно, що найбільш підходяще використання оранжевого кольору в рекламі медикаментів, товарів для дітей, освітніх установ. На думку відразу приходять кольори каналу Nickelodeon і напою «Fanta» (привіт, дитинство). Але цьому бадьорому дитячому оптимізму не вистачає серйозності і зрілості. Тому, якщо ви хочете формувати імідж самої солідності і строгості, то з оранжевим варто бути обережніше.
Жовтий колір
Сприйняття цього кольору в рекламі не так однозначно, як у випадку з червоним. Справа в тому, що величезну роль тут грають відтінки жовтого. Наприклад, кислотно-жовтий колір збуджує і дратує. А колір яєчного жовтка, навпаки врівноважує, знижує напругу. Окремо стоїть і «золотий жовтий». Великий привіт нашим меркантильним предкам, які наділили цей відтінок асоціаціями з бажанням золота, з ворожнечею і багатством.
Жовтий, як і червоний, «вміє» привернути увагу. Відразу пригадуються цінники товарів, кращі товарні пропозиції, різного роду обмежувальні знаки, шлагбауми. Якщо червоний «кричить» про щось, то жовтий швидше «просить» і «вказує». Червоний – «це критично», жовтий – «це хоч і не критично, але дуже важливо, і може стати критичним найближчим часом».
Як приклад, кольори світлофора, які змінюються або порівняння кольорів таксі (жовтий) і авто швидкої допомоги (червоний) – не запізнитися на бізнес-зустріч дуже важливо, але не так критично, так як вчасно потрапити в лікарню при серцевому нападі. Особливості цього кольору застосовують аудиторські компанії, рекламні / маркетингові агентства, «голдовий» варіант – ювелірні магазини, «кислотний» – «хайтек»-компанії, (Nikon, Білайн, Goldex, Ernst & Young).
Зелений
Який колір краще використовувати для реклами медикаментів, харчування і т.п.? Колір весни, природи, життя. Він заспокоює, розслаблює і зцілює. У США та Індії цей колір символізує надію, у КНР – розкішне життя. Цілком логічно, що охорона здоров’я, екологія, фармацевтика, ветеринарія, ресторанний бізнес, фастфуди – це найактуальніші сфери для використання зеленого.
В цілому, цей колір універсальний, але потрібно бути обережніше, щоб надто не заколисати свого клієнта. З прикладами тут теж все дуже просто: GreenPeace, Ecovillage, Starbucks, GreenDay і так далі.
Блакитний
Якщо ми говоримо про привабливі кольори для реклами, то блакитний колір гармонійно доповнює зелений там, де потрібно показати життя, мир, спокій, доброту. Блакитний колір – це любов. Але якщо червоний – любов пристрасна з еротичним підтекстом, то блакитний – це піднесена спорідненість душ. Це гармонія, цілісність, оптимізм. Якщо оранжевий – це бадьорий, завзято-дитячий оптимізм, то тут оптимізм глибший, серйозний, умиротворений.
В Америці цей колір символізує віру, в КНР – траур, в Індії – правдивість. Сфери його застосування схожі з зеленим, разом вони прекрасно вписуються в сферу екології та медицини. Також маємо масу прикладів зі сфери IT та високих технологій – Twitter, Skype, Windows 10.
Синій колір
Якщо ви ще не вирішили, які кольори використовувати в рекламі, самий універсальний і оптимальний колір в рекламі – синій. Він здатний заспокоїти і спонукати до дії одночасно, чого не було у всіх попередніх кольорів. Він підштовхне потенційного клієнта звернути увагу на рекламу, але без зайвої настирливості і агресії, як червоний або жовтий. Синій допоможе сконцентруватися і прибере властиві блакитному і зеленому сонливість і надмірну розслабленість. Він підкреслить серйозність ваших намірів, додасть солідності вашому діловому стилю, допоможе переконати ділових партнерів. Facebook, Dell, Ford – ось ці бренди з солідністю синього кольору.
Фіолетовий
Це колір творчих, креативних людей. Він сильно привертає увагу, впливає на психіку, підсвідомість людини. Фіолетовий – таємничий і містичний. З використанням цього кольору в рекламі потрібно бути обережним, з ним дуже легко переборщити. Фіолетового не повинно бути багато, цей колір – родзинка, крапля певного таїнства, загадковості. У невеликих порціях він додасть пікантності, в великих – зіпсує вашу рекламну композицію. Yahoo і Milka з тих фіолетових брендів, які відразу спадають на думку.
Чорний та білий кольори
Як два антагоніста, ці кольори стоять окремо від всіх інших. Чорний – поглинає все падаюче світло, білий – відображає. Темрява і світло, ніч і день. Чорний колір в західній культурі традиційно символізує зло, траур, скорботу, смерть, нещастя. Відразу пригадуються метафори «чорний день», «чорна п’ятниця», «чорна смуга». Білий колір на Заході – це чистота, мир, спокій. Це «білий голуб», «білий вершник», «біла смуга».
Але не потрібно радіти такій однозначності, Схід кардинально змінює полюси значень цих кольорів. У Китаї і Індії якраз-таки білий колір – це колір трауру і печалі, а також, колір підлості. Чорний в Китаї символізує чесність. Тому, при розробці рекламної кампанії для різних регіонів, можна нарватися на слабкості власних стереотипів. Тим більше, що і на Заході, і в країнах екс-СРСР білий колір іноді асоціюють з негативними явищами (білий прапор – капітуляція, «баба в білому» – нещастя).
Чорно-білі відтінки добре зарекомендували себе в рекламі преміум продукції. Ці два кольори підкреслять статус, вони стильні, ніколи не виходять з моди, суворі і прості для сприйняття. Це багато років доводить маса відомих брендів, наприклад, Mercedes-Benz, Adidas, Chanel. Якщо вам потрібно чітко донести інформацію, сказати конкретно і прямо – вибирайте чорний і білий кольори.
Тепер ви розумієте, наскільки важлива психологія сприйняття кольору в рекламі. Так, вибрати кольори для рекламної кампанії – це складно. Коли ми маємо справу з поліграфією, зі створенням маленьких візиток, листівок, буклетів або з гігантською широкоформатною продукцією – банерами, білбордами, брендмауерах, в гру вступає ще кілька чинників:
- Вплив кольору на сприйняття простору. Червоний, оранжевий і фіолетовий кольори наближають об’єкти, а жовтий, зелений і блакитний – віддаляють. Якщо вулиці вузькі, простору мало, це компенсують жовто-зелені стіни. На віддаленому ж будинку брендмауер краще оформити червоним.
- Вплив кольорів на настрій людини. Великий фіолетовий або червоний банер посеред вулиці точно помітять, але ця поміченим буде пов’язана з дратівливістю. Але фіолетовий флаєр або брошура – це інша справа.
Температурні асоціації. Теплі кольори – жовтий, оранжевий, червоний («гарячий»), «прохолодні» або «свіжі» – сірий, фіолетовий, холодно блакитний і морозний синій.
Ці нові параметри відкривають безліч варіацій, які можна тасувати і обігравати в рекламі. Ми повернемося до цих варіацій в наступних статтях, коли ближче підійдемо до конкретної продукції. Дякую за увагу, підписуйтесь на наш блог внизу, щоб завжди залишатися з нами і дізнаватися найцікавішу інформацію першими.