
Скільки коштують ілюзії для народу? Або як бачити колір очима клієнта.
Починаємо цикл статей про колір. Про один з ключових аспектів у рекламній поліграфії. Відразу скажу, що як маркетолог, я сильно недооцінив важливість і складність обраного напрямку. Будемо вчитися і розбиратися разом. Нам потрібно усвідомити, чим є колір, щоб потім це «усвідомлення» застосувати на практиці в маркетингу.
Колір як відчуття, яке формується в мозку спостерігача, набагато ближче до смакових відчуттів, ніж до таких понять, як довжина, вага, швидкість. Останні можна легко виміряти, але як виміряти ступінь смаку торта ?? Так ось, з кольором схожа ситуація, сам по собі, ізольовано, він не існує.
Те, що побачить конкретна людина, залежить від 3 компонентів: фізичних властивостей джерела світла, фізичних властивостей предмета, який ми розглядаємо і психофізіологічних особливостей спостерігача. Розглянемо кожен з цих факторів.
Фізичні властивості світла
Говорячи про фізичні властивості світла, потрібно виділити два параметри – спектральний склад і інтенсивність випромінювання. Спробуємо описати ці речі простою мовою і в тій їх частині, яка корисна нам. Ще в 1666 році молодий Ісаак Ньютон за допомогою призми розділив сонячне світло і побачив його спектральний склад: червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій і фіолетовий кольори. Пізніше, були відкриті невидимі людському оку кольори. Наприклад, в 1800 році Гершель відкрив колір, який знаходиться в спектрі «нижче червоного» – «інфрачервоний» … Різні кольори мають різну довжину хвиль, наприклад, – ультрафіолетовий – 300 – 400 нм (нанометрів), а інфрачервоний – 700 – 1100 нм. Тому вони по-різному нами сприймаються, по-різному впливають на живі організми.
Геній свого часу Ісаак Ньютон. Він точно знав більше, ніж доступно простому смертному.
Інший параметр, про який нам потрібно знати – це інтенсивність світла. Взагалі то, в даному контексті це трохи «перебільшений» показник, його застосовують замість більш доречних в тому чи іншому випадку «світлового потоку», «сили світла», «яскравості» і так далі. Про інтенсивність світла кажуть, коли необхідно показати, у скільки разів вона менше або більше від світла конкретного джерела – світлодіодної лампи, Сонця …
І найважливіше, що нам тут потрібно знати, це факт, що різні тіла мають різну інтенсивність випромінювання тих чи інших ділянок спектра. Енергія розподіляється по-різному. Наприклад, класична лампа накалювання має більш жовте світло, ніж сонячне, а воскова свічка – ніж сама лампа накалювання. Ще більші відмінності мають трубки з газом, який світиться під дією електричних розрядів. Це явище широко використовується в зовнішній рекламі, наприклад, для створення великих світових букв. Газорозрядні лампи з натрієм – дадуть жовтий колір, з неоном – червоний, з ртуттю – білий (біліше сонячного).
Фізичні властивості предмета, який ми розглядаємо
Задамо самі собі дилетанське питання: чому джерело світла умовно один – Сонце, а предмети відображаються різними кольорами ??? Будь-який 7-класник нам відповість, що цими предметами світло частково поглинається, частково заломлюється і відбивається. Цікаво, що тут важливі і оптичні властивості самого матеріалу і колір світлового пучка, що падає на предмет. Зелена трава поглинає весь спектр сонячного світла, крім зеленого. Останній відбивається. Чорне зоране поле поглинає весь спектр сонячних променів, тому то воно і чорне. Якщо весь спектр сонячного світла відбивається, предмет буде білим. З іншого боку, якщо посвітити світлом синього спектра на чорне поле, він поглине, а білий альбомний аркуш стане синім … Наш світ воістину цікавий, тому що є матеріали, які поглинають світлову енергію одного спектра, і самі продовжують світити іншим кольором. Рубін поглинає синій колір, а світить червоним. Це прекрасне явища називається люмінесценцією.
Костюми близнюків відображають весь спектр сонячного світла, тоді как костюм “обраного” з точністю до навпаки.
Маркетологи повинні, хоча б поверхово, знати про властивості матеріалів, поглинання, заломлювання і відображання кольору. Причому не тільки тих матеріалів, з яких складається рекламна продукція, а знати і про особливості середовища. Наприклад, сніг може зіпсувати маркетингову кампанію, якщо в «кабінеті» вона планувалася і оцінювалася на зеленому тлі. Якщо рекламна продукція буде мати світлі відтінки, вона зіллється з білосніжним фоном, та ще й буде сліпити клієнтів, відображаючи все падаюче сонячне світло.
Психофізіологічні особливості спостерігача
Психофізіологічні особливості спостерігача мають ключове значення в тому, який колір він буде спостерігати (уїдливо нагадаю колегам-маркетологам, що спостерігач – це наш клієнт) І, якщо з фізикою «мертвих» тіл все більш менш зрозуміло, то розібратися, що коїться в голові людини , – задачка складніша. Тим більше, що всі люди індивідууми.
Почнемо з того, що в нашому оці є два типи світлочутливих клітин: чутливіші палички і менш чутливі колбочки. Палички забезпечують бачення в поганому освітленні, але сприймають тільки чорно-білі відтінки. А колбочки працюють тільки при гарному освітленні, але саме вони дають нам бонус у вигляді колірного сприйняття світла. Причому, світло з різною довжиною хвилі сприймають різні типи колбочок. Так, в сітківці присутні три їх типи, пікові чутливості, які припадають на синій, зелений і червоний ділянки спектру.
Аби не заглиблюватися в анатомію, зауважимо, що не у всіх ця будова ідентична. В результаті певних мутацій серед жінок є тетрахромати – люди з додатковим набором кольорочутливих колб. Такі жінки бачать до 99 млн. відтінків кольорів, коли середній показник – всього 1 млн. Яскрава представниця такої мутації – художниця Кончетта Антико. У своїх картинах вона намагається донести «інше» бачення цього світу. Цікаво, що її дочка народилася теж з аномалією – вона дальтонік. Як ми знаємо, такі люди не здатні бачити один або кілька звичних для нас кольорів.
Так «бачить» світ агент Сміт.
Кончетта Антіко намагається показати нам, як бачить світ вона
Також сприйняття кольору оком залежить від віку і фізичного стану. Будь-який механізм має властивість зношуватися і деформуватися під впливом середовища.
Далі, коли «око-відеокамера» зафіксував зображення, його потрібно ще передати в головний процесор – головний мозок і там обробити. На цей процес впливає маса чинників, які умовно можна об’єднати в три групи: фізіологічні, психологічні та соціально-культурні. Вік, стать, загальний стан організму, емоційний стан … Але найбільше вражає, що саме культура і соціум можуть визначати те, що бачить людина. Так само як досвід, освіта, виховання, традиції, релігія, навіть мова. Наприклад, якщо у слов’ян синій і блакитний кольори стоять окремо, то в германських мовах такого поділу немає. За гіпотезою Сепіра-Уорфа індійці племені навахо і люди англомовних культур бачать кольори по-різному через мовні відмінностей. У індійців синій і зелений кольори позначаються одним словом, а для двох окремих відтінків чорного існують окремі назви. Ескімоси ж мають в своїй мові близько десяти назв для кольору снігу.
Червона чи синя?? Обирати тобі.
Таким чином, ми повинні засвоїти, що сприйняття кольору – дуже складний процес для розуміння. Залежить він від 3 складових: фізичних властивостей джерела світла, фізичних властивостей об’єкта, що спостерігається і психофізіологічних особливостей спостерігача.
Так-так, шановні колеги маркетологи, ми повинні розбиратися в цих «фізиках-біологіях». Крім того, що це цікава і корисна для загального розвитку тема, вона розширить наше розуміння того, що бачить клієнт. Таке «знання-сила» відкриє очі на ряд помилок у використанні кольору в маркетингу, додасть нам додаткових козирів у рукавах при проведенні маркетингових кампаній. Тим більше, що це тільки перша, вступна, стаття даної рубрики. Далі ми розглянемо більш конкретні теми, доберемося до всякої смакоти, типу оптичних ілюзій і колірних аномалій. Підписуєтеся на поновлення, щоб не пропустити наступні статті про колір.
-
23.10.2018
Система SMARTPOSTER – ефективне рішення для вашої реклами!
- Новости
- Полезно маркетологам
- Разное
- Ритейл