
Текстовий квест від Univest – робимо текст зручним для читання!
- Полезно маркетологам
Кожна реклама несе в собі певний меседж, який передає її текст. У теле-, радіо- і частково інтернет-рекламі ми сприймаємо його на слух. Але в надрукованої, зовнішньої і знову-таки інтернет-рекламі все сприймається візуально. І тут вкрай важливо розуміти, що, якщо ваш текст читати незручно, ніхто і не буде цього робити.
Тому тема цієї статті – читабельність: що потрібно робити і чого не можна робити з текстом. Ми підготували для вас рекомендації з 8 пунктів, як же поліпшити читабельність вашої реклами.
1. Відносини на відстані – яку роль відіграє простір між елементами тексту?
Яку відстань ми маємо на увазі? – Між буквами, між рядками, між абзацами, між текстом і зображеннями. У цьому питанні слід дотримуватися принципу внутрішньої і зовнішньої відстані. На кожному рівні вони змінюються. Але основа принципу – зовнішню відстань слід робити більше, ніж внутрішню. Зараз поясню докладніше.
- Самий мінімальні рівень – це простір усередині букви і між буквами. «Всередині букви» в даному випадку говорить сам за себе – це внутрішня відстань. А це означає, що вільного простору між буквами має бути більше в порівнянні з ним.
- Наступний рівень – співвідношення відстані між буквами в одному слові і між словами. Тут уже відстань між буквами має бути менша, ніж між словами.
- Далі в гру вступає інтерліньяж. Тут відповідно пробіл між словами – внутрішня відстань, а між рядками – зовнішня. Що повинно бути більше, думаю, ви вже зрозуміли.
- Четвертий рівень – інтерліньяж між рядками в абзаці і заголовком. Тут все так само просто: між рядками <між абзацом і заголовком.
А тепер, мабуть, головне питання: чому так? Тому що об’єкти, розташовані поруч, сприймаються разом. Таким чином букви складаються в слова, слова – в рядки, рядки – в абзаци. Це як мінімум запорука того, що ваше повідомлення прочитають правильно.
2. Шрифт із засічками або без. Що? Де? Коли?
Для початку поясню, що таке засічки. Це коротенькі, перпендикулярні штрихи на кінцях букв. Так, наприклад, Times New Roman – це шрифт із зарубками. Його велика буква «А» має дві засічки внизу. У Calibri ж буква «А» додаткових штрихів не має.
Чи є різниця, коли який використовувати? – Є. Довгий текст найкраще друкувати шрифтом без засічок: Helvetica (абсолютна класика), DINPro, Open Sans, Helios і т.д. З такими шрифтами об’ємний текст читається набагато легше.
Шрифти із засічками краще використовувати для заголовків, вони привернуть більше уваги і будуть виглядати більш естетично. Прикладами таких шрифтів є: Bandera Pro, Minion, New Baskerville, Arno, Berkeley та ін.
3. Використовуйте не більше 2-3 шрифтів
Використовувати 3 гарнітури більш ніж достатньо, а 2 – ще краще. Ви ж хочете, щоб ваша реклама виглядала стильно? Звісно так! А коли ми бачимо текст, в якому є 4 і більше шрифтів, то в голові відразу ж спливає фраза: «Усе найкраще одягну відразу».

Коли в тексті використовується занадто багато шрифтів, читач підсвідомо відволікається на їх вивчення. А це значить, що він йде від засвоювання і розуміння вашої інформації.
Все повинно бути просто і зі смаком!
4. Не використовуйте Comic Sans!
Кожен раз, коли хтось використовує цей шрифт, десь в США сумує Вінсент Коннер. Якщо ви не знаєте хто це, я поясню. Вінсент Коннер – це автор комп’ютерних шрифтів, зокрема Comic Sans.
Вся сіль в тому, що він створив цей шрифт тільки для слів помічника в Microsoft Bob. А далі вже маркетологи включили його в пакет OEM Windows 95. І Вінсенту зовсім не подобається, що його асоціюють з самим недоречно використовуваним шрифтом.
Не травмуйте душу Вінсента ще більше, не використовуйте Comic Sans.
5. Панграма вам у поміч!
Це остання рекомендація щодо вибору шрифту. Що таке панграма? Це невеликі фрази, в яких присутні всі літери алфавіту. Таким чином ви можете перевірити, як буде виглядати ваш текст, набраний тим чи іншим шрифтом.
Для російськомовної реклами прикладами таких фраз є:
- Съешь еще этих мягких французских булок да выпей же чаю.
- Эй, цирюльникъ, ёжик выстриги, да щетину ряхи сбрей, феном вошь за печь гони!
- Южно-эфиопский грач увёл мышь за хобот на съезд ящериц.
Для текстів українською мовою ви можете використовувати панграми:
- Жебракують Філософи при ґанку церкви в Гадячі, ще й Шатро їхнє п’яний знаємо.
- На подушечці форми любої є й ґудзик, щоб пір’я геть жовте сховаті.
- Єхідна, ґава, їжак щей шіплячі Плазуни бігцем форсують Янцзи.
І в англійському варіанти такі фрази теж існують:
- The quick brown fox jumps over the lazy dog.
- Jaded zombies acted quaintly but kept driving their oxen forward.
Інші приклади панграм на різних мовах ви без проблем знайдете в інтернеті. Просто знайте, що вони допоможуть вам вибрати найбільш підходящий шрифт.
6. Формат виробу диктує розмір шрифту
Погодьтеся, нерозумно, коли на невеликій візитці весь текст набраний 18 кеглем. Тоді і текст власне не поміститься. І точно так само дивно, якщо на великому брендмауері площею в 300 м² текст буде недостатньо великим.
Ця рекомендація, мабуть, є вже правилом – розмір тексту прямо пропорційний обсягу продукції! Не забувайте про це, будь ласка.
7. Курсиву і рукопису занадто багато … буває!
Рукописні шрифти виглядають так красиво і нестандартно, а курсивом виділити текст взагалі не проблема. Але! З ними потрібно працювати дуже акуратно! Не здумайте весь текст набирати курсивом або вибирати рукописний шрифт. Це значно ускладнює читання тексту.
Тому якщо вам так хочеться, використовуйте рукописні шрифти в заголовках. А курсивом можна виділяти деякі слова. І то, якщо це буде естетично виглядати в підсумку.
До того ж з рукописними шрифтами є невелика проблема. Дуже часто їх роблять для латинської розкладки, а не для російської. Тому вам потрібно або попітніти і знайти відповідний шрифт безкоштовно, або бути готовим заплатити за це гроші.
8. Знайдіть гармонію і буде вам щастя
Крім шрифтів, розміру, відстаней і іншого, необхідно також правильно поєднувати оформлення тексту з дизайном всього виробу. Скрізь повинен дотримуватися баланс і гармонія. Не виділяйте текст всіма кольорами веселки, виворотку використовувати наші дизайнери теж не рекомендують. І не варто розміщувати текстовий блок на тлі яскравого зображення. Текст просто загубиться.

В ідеальному макеті типографіка завжди доповнює текст, а не пригнічує його сенс своєю формою. Прочитавши текст, люди повинні запам'ятати не шрифт, а заклик до дії або інформаційний посил, які в цьому тексті закладені. До слова, вдалі комбінації шрифтів можна підглянути в книзі «The Big Book of Font combinations».
Отже, до чого ми прийшли:
- Контролюємо відстань між елементами тексту.
- Грамотно використовуємо шрифти з засічками і без.
- Використовуємо в одному тексті максимум 2-3 шрифти.
- При цьому жоден з них не повинен бути Comic Sans.
- Як допоміжним інструментом користуємося панграмою.
- Підганяємо розмір шрифту під розмір виробу.
- Не перегинаємо палицю з курсивом і рукописними шрифтами.
- Гармонійно вплітаємо текст в загальний дизайн продукції.
Бачите, нічого складного! Зробити текст легко і приємно. Досить скористатися рекомендаціями від Univest Advertising Production. Але чи нічого ми не упустили? Якщо так, то залиште свої доповнення у нас в коментарях. І, звичайно ж, не забуваємо підписуватися на оновлення блогу!
З найкращими побажаннями, Univest.