м. Київ, вул. Кржижановського, 4 +38 (044) 494 07 47
Замовити прорахунок
05.07.2016

Від Стародавнього Мемфіса до сучасного Нью-Йорка. Історія зовнішньої реклами.

    Важко уявити наші міста без зовнішньої реклами. Прогулюючись вулицею, сприймаєш ці всі фарби веселки як само собою зрозуміле явище. Начебто ще з давніх часів це все тут вже було.

    Але сучасна зовнішня реклама почала формуватися лише кількасот років тому. Зовсім трохи за мірками цивілізації. До цього був тривалий процес розвитку і технічної еволюції …

    Антична зовнішня реклама

    Найдавніші витоки зовнішньої реклами збігаються з появою писемності. Серед наскельних малюнків, написів напевно були перші звернення, які наберемося сміливості назвати рекламними. Але першим рекламним зверненням неофіційно вважається висічена на камені в Мемфісі фраза: «Я, Ріно з острова Крит, з волі Богів тлумачу сновидіння».

    Розвиток торгівлі в античності супроводжувався розквітом реклами. Повідомлення про те, де можна знайти «хліб» і «видовища» створювалися як графіті, висікалися на стінах, оформлялися у вигляді скульптур. «На доходи Фаустіни лазня миє міським звичаєм і пропонує всі послуги», «20 пар гладіаторів битимуться в Помпеях за 6,5,4,3 дні і напередодні квітневих ід …» Затоплені лавою Помпеї зберегли понад півтори тисячі рекламних звернень на табличках, каменях , стінах. Структура, оформлення, подача інформації античної реклами доводять, що римляни і греки, не знаючи наукової термінології, прекрасно розуміли, що таке цільова аудиторія, дизайн, який продає, рекламна кампанія, деколи краще багатьох сучасників з 21 століття. При цьому комічно усвідомлювати, що внесення правок в рекламний макет сьогодні, – це пару кліків мишки. Подумайте, чого коштувало підкоригувати рекламну табличку, на виготовлення якої могли йти місяці.

    Уже в античні часи соціум піднімав питання, що деяка зовнішня реклама змінює, і навіть псує зовнішній вигляд вулиць. Влада Риму стали створювати спеціальні місця під зовнішню рекламу – «альбумси». Це були вибілені, розграфлені в клітинку стіни. На «альбумси» розміщувалися оголошення, новини.

    12

    Від Середніх віків до Відродження

    В середні віки (V – XV ст.) Релігійний світогляд глибоко проник у всі сфери життя. Не залишилася осторонь і рекламна діяльність. Рекламний текст був більш ефективним, якщо там були присутні релігійні домішки. Розвиток зовнішньої реклами помітно загальмувався, як і все життя суспільства в той час. Але були широко поширені вивіски. Наприклад, вивіски-значки, оформлені у вигляді того, що продавалося в тому чи іншому магазині. Над лавкою шевця красувалася вивіска-чобіт, продавець риби вказував на свій промисел вивіскою-рибою. Для неграмотного, що не вміє читати середньовічного населення, такі вивіски були особливо актуальними. Логічно, що ключовим параметром ефективності вивіски був її розмір. У середньовічній Європі вивіска – це ще додатковий орієнтир людям в місті.

    Міста поступово росли, і після ХІ – ХІІ століть реклама стає все актуальнішою. Крім купецькихгільдій, інформаційний вплив застосовують духовенство, бюргерство, лицарі. Багатьом стає необхідно інформацію донести масам, вплинути на ту чи іншу ситуацію. Маркетинг, такий чужий на той час термін, розвивається. А разом з ним і реклама. Художники, гравери і скульптори після оформлення храмів, що було їх основним завданням, часто приймалися за зовнішню рекламу …

    В середині XV ст. Йоганн Гутенберг винайшов друкарський верстат. Ця подія дала поштовх новому періоду в зовнішній рекламі. Також, це послужило початком епохи реклами в газетах і журналах, яка на початку 21 століття занепадає через розквіт Інтернету і інформаційних технологій. Потрібно відзначити, що в Китаї ієрогліфи набиралися друкованим способом ще в ХІ столітті. Правда, це не стало початком «буму» друкарень на Сході.

    Перше друковане рекламне оголошення датується 1477 роком. Вільям Кекстон надрукував плакат англійською мовою і встановив його на одній з церков Лондона. Таким чином, він намагався підвищити продажі молитовників. Протягом другої половини XV століття друкарні з’являються в Італії, Швейцарії, Франції, Бельгії, Угорщині, Польщі. Ближче до кінця століття – в Чехії, Англії, Австрії, Данії, Швеції та Португалії. В кінці століття в Європі було вже більше 200 друкарень в близько 70 містах. Саме тоді з’являються знайомі нам сьогодні друковані проспекти, афіші, каталоги, прейскуранти, «летючі листки» і друковані оголошення …

    12345

    Зовнішня реклама в Новий час

    Тільки з приходом XIX століття світ зовнішньої реклами поступово стає схожим на сучасний. Цьому сприяє два взаємопов’язані фактори. По-перше, це розквіт капіталізму. Посилюється торгівля, на ринках підвищується конкуренція, склади виробників переповнюються. Вперше в історії маркетинг став життєво необхідним для ряду ринків і продуктів. Друкована та зовнішня реклами стають його ключовими інструментами. По-друге, розвиток технологій дозволив реалізувати ці інструменти, зробив їх більш дешевими і ефективними. У 1796 році в Богемії була винайдена літографія. При цьому способі друку фарба переноситься з плоскої форми на папір. Це була перша нова техніка друку за 300 років. Попередня, гравюра, з’явилася ще в XV столітті.

    213

    Плакати і афіші стають масовими. Першим прикладом білборд-маркетингу була реклама цирку Джареда Белла в 1835 році. Не дивлячись на те, що розклеєні Беллом плакати були мало схожі на сучасну зовнішню рекламу, ця перша кампанія була досить успішною.

    Плакати і афіші з’являються у багатьох публічних місцях: в ресторанах, барах, магазинах, кафе. З’являються вуличні тумби, на яких розміщуються рекламні плакати. Зароджується реклама на транспорті. В кінці XIX століття в Західній Вірджинії з’являються рекламні щити. Потрібно відзначити, що важливим етапом у розвитку зовнішньої реклами стало заснування в США міжнародної асоціації «Білл Постерс» (зараз «Американська асоціація вуличної реклами»).

    У XIX столітті активно розвивалася і вітринна реклама. Чим більше товарів було представлено на вітрині, тим кращою вона вважалася. Вечірньої пори вітрини підсвічували електрикою, гасовими лампами. Іноді підсвічування було комбінованим. Наприклад, якщо електрику краще висвітлювала, а гасова лампа відігрівала вітрину і очищала від снігу в холодні зимові вечори. Цікаво, що аптеки мали свою родзинку – різнокольорові скляні кулі, які підсвічували газовими лампами.

    Вивіски, як і в середні віки, могли оформлятися у вигляді товарів, що продаються / послуг. Але якість і складність були вже зовсім іншого рівня. Наприклад, вивіска годинникових магазинів могла бути оформлена у вигляді великого кишенькового годинника з дерева, олова, скла або інших матеріалів. Деталі годинника ретельно опрацьовувалися, а на циферблаті вибивалося прізвище власника. Також, на вулицях Європи та Північної Америки з’являються перші «люди-сендвічі», які носили два скріплених рекламних щита, що висять спереду і ззаду.

    333

    Розквіт зовнішньої реклами в сучасну епоху

    У ХХ столітті зовнішня реклама крокувала швидкими темпами, впевнено і бадьоро. Флагманом розвитку були США, за ними – Західна Європа і Російська імперія. Особливо підстьобнула  фордовська модель Т. Конвеєр і бум автомобілебудування вдихнули новий сенс в цей маркетинговий інструмент. Авто – як носій реклами, водії і пасажири – як цільова аудиторія.

    З початку ХХ століття в рекламну діяльність поступово почав проникати науковий підхід. Джон Кеплс і Клод Хопкінс вперше пропонують створювати рекламу як комбінацію мистецтва і науки. Акцентується увага на тому, що реклама повинна досягати маркетингових цілей, вирішувати маркетингові завдання, а не бути просто красивою або креативною. У 30-40 роках створюються спеціалізовані організації з вивчення ефективності реклами. Крім цього, держави намагалися підвищити і естетичність, художню цінність зовнішньої реклами. Наприклад, в Німеччині створювалися художні школи, які повинні були підготувати фахівців в цьому напрямі.

    Удосконалює зовнішню рекламу застосування аналогового фотомонтажу. З фотографій вирізали потрібні фрагменти, підганяли їх за допомогою збільшення під необхідний масштаб, склеювали, ретушували – і перезнімали. Фотомонтаж дозволив легко створювати найрізноманітніші, раніше неможливі, комбінації зображень і фотографій. У 20-х роках з’являється «світлова реклама» – у вечірній або нічний час рекламні плакати підсвічуються прожекторами.

    Після Другої світової війни в світі спостерігалося різке підвищення виробництва, розвиток ринків, загострення конкурентної боротьби на них. Реклама, в тому числі і зовнішня, для готовності новим викликам повинна була створюватися на новому технологічному рівні. Професіонали самих різних областей залучаються для підвищення її ефективності: психологи, маркетологи, економісти. При створенні реклами почали більше уваги приділяти на те, як відреагує на неї потенційний споживач, вивчати його поведінку, сприйняття, вплив на нього рекламного звернення.

    З 50-х років у зовнішньої реклами закріплюється два солідних конкурента – реклама на телебаченні і реклама на радіо. Вдосконалення же самої зовнішньої реклами до середини 70-х років йшло по шляху модернізації технік і технологій друку, впровадження нових сучасних матеріалів. Троли, брендмауери, сітілайти, беклайти, брендволи – опис зовнішньої реклами цього часу більше схоже на перелік послуг сучасної рекламної друкарні …

    555

    Інформаційна епоха в корені трансформувала світ маркетингу і реклами. Інтернет завдав великої шкоди друкованій рекламі, рекламі на ТБ, радіо, але зовнішня реклама зовсім не втратила своєї актуальності. Разом з Інтернет-рекламою зовнішня реклама оспорює лідерство на початку ХХІ століття. Ці два носія гармонійно доповнюють один одного, коли йдеться про кампанію «оффлайн» і «онлайн». Інформаційне століття дало зовнішній рекламі масу нових ефективних інструментів. Так, фотомонтаж став цифровим. Нарізка, склеювання, ретушування – все це здається безглуздим довгим процесом, хоча минуло менше ста років, коли такий процес вважався нововведенням. За допомогою програм Corel Photo-Paint, GIMP, Adobe Photoshop можливі будь-які маніпуляції з відзнятим матеріалом.

    Створенню зовнішньої реклами сьогодні передує процес маркетингового аналізу, розробка маркетингових стратегії і тактики. Збір та обробка маркетингової інформації немислимі без відповідного програмного забезпечення. А сам процес створення сучасної зовнішньої реклами буквально пронизаний інформаційними технологіями. Фахівці прогнозують, що зовнішня реклама найближчого майбутнього стане «розумною», буде підлаштовуватися під кожного конкретного споживача, показувати необхідну саме йому інформацію. Але це вже зовсім інша історія …

    Автор статті
    Сергій Роговський
    Копірайтер

    Майстер друкарського слова в РПК "Юнівест". Людина, яка все піддає сумніву, потім сумнівається в своїх сумнівах і робить як сказав керівник.

    Коментарі:
    • Наразі жодного коментаря не знайдено. Але Ви можете стати першим!
    Підписуйтесь на оновлення
    І залишайтеся завжди в курсі подій!