м. Київ, вул. Кржижановського, 4 +38 (044) 494 07 47
Замовити прорахунок
05.05.2017

Кольори вміють обманювати, або 12 типів метамерії

  • Корисно маркетологам

Дві ситуації і два кольори. У першій кольори виглядають ідентично, а в другій – відрізняються. Вся справа в метамерії! Бували в такій ситуації? Або може вам часто доводиться замовляти щось кольорове, наприклад, поліграфічну продукцію? Тоді ця інформація саме для вас!

Вікіпедія каже нам, що метамеризма – це властивість зору, коли світло різного спектрального складу може давати ефект однакового кольору. Метамерія через джерела світла найвідоміша, але існує більш широке коло обставин, при яких ви можете бути приємно чи неприємно здивовані.

Професіонали, чия робота пов’язана з якісним кольором (дизайн, авторемонт, мода і косметика) особливо повинні бути інформовані про різні типи метамерних ризиків. Для інших же ця стаття – спосіб розважитися і краще зрозуміти чудеса квітів, що оточують нас.

Отже, 12 типів метамерії, які ми можемо зустріти в повсякденному житті.

1.      Лампа VS Сонце

Це, мабуть, найвідоміший тип метамерії: два кольори, які виглядають однаково під одним джерелом світла і по-різному під іншим.

Один з найстрашніших прикладів – ремонт автомобільної двері. Ви можете поїхати з майстерні з повною упевненістю, що колір ваших дверей саме такий, як ви хотіли. Але коли припаркуете авто на вулиці, при денному світлі можете побачити, що відтінок зовсім не відповідає тому, який вам потрібен був. Цьому не складно знайти пояснення, але побачене може шокувати вас.

Цей ефект можна виявити на текстилі, папері, косметиці і банківських купюрах.

1_

2.      Я бачу … Я бачу те, що ти не бачиш … (Спостерігач)

Часто люди – найслабша ланка … ні, не в програмі «Слабка ланка», а в оцінюванні кольору. Сприйняття кольору різними спостерігачами – дійсно захоплююча тема!

Ви швидше за все знаєте, що сітківка ока містить три типи колірних «колб», які відповідають за передачу інформації кольорів. Хто міг би подумати, що дві людини з «нормальним» трибарвним зором можуть відрізнятися співвідношенням червоного та зеленого рецепторів (79:20 проти 51:44). Тому двоє людей, які обговорюють один і той же колір можуть розійтися в думках.

Крім фізичних відмінностей і (не) здібностей через вік, люди також можуть впливати на сприйняття кольору психічно. Думки, настрій, стрес, втому, вживання наркотиків або медикаментів можуть вплинути на їх рішення щодо того, виглядають два об’єкти однаково чи ні.

Для друкарень це типова ситуація, коли клієнт стверджує, що синій або червоний колір зовсім не такий, як він хотів. А менеджер при цьому не розуміє, в чому проблема. Все ж правильно!

Люди також можуть тренуватись в оцінюванні кольорів і розвинути високу чутливість до візуальних відмінностей. Професіонали в візуальному контролі якості часто вчать описувати різницю в сприйнятті того чи іншого відтінку, їх яскравість, насиченість і т.д. Якимось чином така стимуляція робить їх суперкритиками, що має як позитивний, так і негативний ефект в їх роботі.

2_

3.      Поміняйте кут перегляду, і ви побачите світ по-іншому (кутовий або геометричний тип)

Сприйняття кольору часто залежить від кута, під яким ми дивимося на цей самий колір.

У природі (черепашки, веселка, мильні бульбашки), текстилі, кольорових фарбах і матеріалах багато прикладів кольорів, які різко змінюються при зміні кута падіння світла або перегляду (спостереження). Збіг цих кольорів – величезне завдання. У більшості випадків їх узгодження «хороше» тільки з одного кута і погане з інших.

3_

4.      Вологий-сухий, або просто додайте води

Цей тип добре відомий в сфері малювання і стоматології. Можна заощадити багато часу при коригуванні кольору, поки фарба ще волога. Але вона може відрізнятися за кольором від висохлої.

Ви мили коли-небудь стару шкільну дошку або дивилися як краплі води фарбували шматок тканини або паперу? У більшості випадків цей ефект зворотній.

4_

5.      Сяючий глянець або стриманий матовий? Блиск як тип метамерії

В якійсь мірі блиск – це особливий вид геометричної метамерії, плюс він має відношення до вологого-сухого типу. Так чому ж ми тоді виносимо його як окремий тип? Тому що в поліграфії вибір глянцевого або матового кольору дуже важливий. Якщо ви коли-небудь користувалися віялами Pantone, то повинні були бачити, наскільки відрізняється глянець від мату.

Глянцевий колір може співпадати з матовим під певним кутом між падаючим світлом, кольоровою поверхнею і спостерігачем. Під іншими кутами вони не будуть відповідати один одному.

5_

6.      Lux – чим яскравіше світло, тим більш насиченим колір

Всі коти сірі в темряві. О це так новина! Але при слабкому освітленні ви побачите невеликі відмінності у відтінках. А на яскравому світлі ви вже можете спостерігати їх різний окрас.

Здатність бачити колірні відмінності безпосередньо залежить від яскравості освітлення. Так що при затемненому джерелі світла можна не помітити різницю в кольорі. А при тому ж джерелі світла, але більшої потужності, різниця стає очевидною.

6_

7.      Розмір і відстань теж впливають на сприйняття кольору?

Важко судити про відповідність кольорів двох маленьких об’єктів, наприклад, полуничок, коли вони знаходяться близько до наших очей. Те ж саме і з великими об’єктами на великих дистанціях.

В чому суть? Два маленьких об’єкта поблизу можуть візуально збігатися. Але якщо їх розмістити на відстані витягнутої руки, ви зможете розглянути їх відмінності. А якщо великі зразки знаходяться на відстані 10 метрів, ви знову можете побачити два однакових зображення. Цей ефект розміру і дистанції – результат співвідношення розміру зображення на екрані і просторового розташування конусів на сітківці ока.

Є і другий дистанційний ефект. Коли два кольорових об’єкта розташовані поруч і між ними не залишається вільного простору, наш зір більш чутливо до маленьких кольорових відмінностей. Але ця чутливість відразу падає, коли об’єкти перебувають у різних кінцях кімнати, особливо якщо простір між об’єктами має контрастний по відношенню до них колір.

7_

8.      Пейзаж

Навіть якщо ми фокусуємося, неможливо абстрагуватися від інших кольорів в поле нашого зору.

Люди і багато тварин не дивляться на картину з фіксованою стійкістю. Наші очі рухаються по колу, вловлюючи цікаві частини місця дії і вибудовуючи відповідну уявну тривимірну карту.

Це так званий «саккадичний рух» – причина ряду дивних оптичних ілюзій.

8_

9.      Часовий інтервал, або як час впливає на наше рішення

Коли нас просять визначити, виглядають два кольори однаково чи ні, наше рішення залежить від часу, який ми витрачаємо на його прийняття. За частку секунди відмінності будуть менш критичними, ніж за довший проміжок часу. Наші очі і мозок повинні звикнути до нового набору для оцінки.

За короткий проміжок часу кольору можуть виглядати однаково, тоді як за більший час можна побачити різницю. Розгляд пари кольорів протягом довгого часу може призвести до сумнівів, а втома сітківки позначиться на наступній парі кольорів.

Це особливо важливо, коли люди змушені оцінювати велику кількість кольорів за короткий час, а також коли люди повинні візуально перевіряти кольори, які рухаються подібно конвеєрній системі (наприклад, в рулонних покриттях).

9_

10.  Життєвий цикл кольору

Більшість кольорів змінюються з часом. Деякі за лічені хвилини, інші – години, роки або століття. Так що два кольори можуть збігатися в один момент і відрізнятися пізніше (або навпаки).

Короткочасна зміна кольору часто трапляється безпосередньо після отримання забарвленого продукту. Сполучні можуть жовтіти, пігменти повинні осісти, а чорнило може мати уповільнене поглинання.

Інші ефекти пов’язані більше з кінцем життєвого циклу продукту. Ми маємо на увазі вицвітання і деградацію кольору. Вони показують збільшення різниці в кольорі з плином часу.

10_

11.  Вологість має значення

Це досить туманний тип метамерії. Буває не так багато ситуацій, коли кольори змінюються через відносну вологіть. Але є ряд хімічних речовин, наприклад, Кобальт або Хлорид міді, які змінюються. Хлорид кобальту залишається яскраво-синім в ідеально сухому стані без води, але переходить в пурпурний зі збільшенням вологості, а коли відносна вологість досягає 100% – він стає рожевим. В інтернеті є кілька датчиків вологості, які забезпечують кольорову індикацію певного рівня вологості.

11_

12.  Температура і її вплив на колір

Термохромізм – це властивість речовин, що змінюють колір в залежності від зміни температури. Є ряд захоплюючих прикладів барвників, чорнил, фарб, рідких кристалів і полімерів, які можуть перемикатися з одного боку кольорової гами на іншу через пару градусів за Цельсієм.

Є також і більш тонкі форми зміни кольору через температуру. Безліч неорганічних речовин показують оборотне кольорове зрушення, коли температура підвищується або знижується, що може призвести до перцептуальних відмінностей кольору в межах 5 градусів Цельсія. Це головна причина, по якій контроль якості кольору повинен здійснюватися в межах фіксованого діапазону температур.

12_

Як не дати кольорам обдурити себе

Замовляючи поліграфічну продукцію, ви можете убезпечити себе кількома способами:

  1. Дуже складно орієнтуватися в кольорах на суб’єктивному опису. Тому використовуйте кольорову бібліотеку Pantone або іншу, щоб вказати конкретний номер кольору.
  2. Якщо кольори повинні точно відповідати корпоративному стилю, не забудьте скористатися брендбуком або поділитися ним з дизайнером поліграфії. Зазвичай в ньому вказується кожен конкретний колір, який повинен бути використаний в макеті виробу.
  3. Оцінюйте колір при тому освітленні, при якому буде експлуатуватися продукція. Якщо це зовнішня реклама, значить вибір кольору повинен відбуватися під денним освітленням. І не обов’язково на сонці. Технології – наше все. Є лампи, які точно імітують денне світло.
  4. Робіть кольоропроби. Перед тим, як надрукувати повний тираж, необхідно вивести кольоропробу. Так ви заздалегідь визначите, чи буде відповідати готова продукція вашим побажанням.

* Expert_quote_1 *

Ось такі 12 типів метамерії і рекомендації, якими ми ділимося з вами сьогодні. А може у вас є доповнення? Тоді ми з радістю почитаємо їх в коментарях. А якщо ви не хочете пропустити новий матеріал, підписуйтесь на оновлення нашого блогу. 🙂

Автор статті
Анна Чура
Копірайтер Univest Advertising Production

Коментарі:
  • Наразі жодного коментаря не знайдено. Але Ви можете стати першим!
Підписуйтесь на оновлення
І залишайтеся завжди в курсі подій!